Beautyprofessionals behalen wisselende resultaten bij klanten van kleur. Ontdek wat je over het hoofd ziet – en hoe je dat voorkomt.
Geschreven door: Saskia Pinas, huidtherapeut en oprichter van eSkinacademy - juli 2025
Je bent een beauty professional met voldoende kennis over de huid, je hebt voldoende kennis en ervaring om iedere huidprobleem of huidwens te behandelen, maar toch… behaal je wisselende resultaten bij je gekleurde klanten of twijfel je aan de aanpak van een huidprobleem. Wat zie je over het hoofd?
Misschien heb je dit weleens een keer meegemaakt in de beautysalon of misschien tijdens één van je stages? Tijdens of na een gezichtsbehandeling, kun je soms tegen onverwachte huidreacties aan lopen, waar je je geen raad mee weet? Of twijfel je aan het opgestelde behandelplan.
Hoe kom je erachter waar het ‘probleem’ in zit? En hoe je dat de volgende keer kunt voorkomen?
Hoe zou je de volgende casus aanpakken als dit jouw klant was?
Huidprofessionals behalen wisselende behandelresultaten bij klanten met een gekleurde huid.
De oorzaak ligt vaak niet alleen bij het gebrek aan kennis en ervaring, maar ook in de standaard behandelprotocollen die onvoldoende rekening houden met de etnische achtergrond van consumenten.
Door aangepaste intakevragen, product keuze en kennis van de eumelaninerijke huidtypes kun je als professional het verschil gaan maken.
Aan het begin van de middag staat er een huidverbeterende gezichtsbehandeling ingepland van een jonge vrouw begin dertig met een medium tot lichtbruine huidskleur. Ze heeft eerder gezichtsbehandelingen met een exfoliant ondergaan. Ze heeft enkele pigmentlaesie aan de zijkant van één zijde van het gelaat, verder zijn er geen huidklachten geconstateerd.
De klant wil een strakke en egale huid, er zijn geen diepe lijnen en rimpels.. Met behulp van een huidscan werd door een schoonheidsspecialiste de huid van de klant geanalyseerd. Uit de huidscan rolt een huid-, productadvies en behandelplan om de pigmentvlekken en overtollig talg aan te pakken.
Tijdens de behandeling geeft de klant al na enkele minuten na het aanbrengen van de exfoliant aan, dat ze een branderig gevoel ervaart. Je ziet een licht rode verkleuring ontstaan. Je geeft aan dat dit een normale huidreactie is passend bij de exfoliant. De roodheid neemt toe en verspreidt zich naar andere delen van de gezichtshuid. De branderige sensatie neemt niet af.
Op verzoek van de klant werd de exfoliant verwijderd. De al aanwezige pigmentlaesies, zijn donkerder gekleurd, op zich niet zo gek. Maar aan de andere zijde van het gelaat zijn er twee donkerrode verkleuringen ontstaan, ieder met een doorsnede van 0.5 - 1.00 mm. Om de huid te kalmeren wordt er een kalmerend masker aangebracht en een hydraterende sample van dezelfde huidverzorgingslijn waarmee er tijdens de behandeling is gewerkt.
Na drie maanden zijn de oude en de nieuw bijgekomen pigmentvlekken nog altijd duidelijk zichtbaar en donkerder geworden. De oude pigmentvlekken zijn aan de rand donkerder dan in de kern.
De klant was vlak na de gezichtsbehandeling boos en verdrietig. En vroeg zich af of haar huid weer zou herstellen. Ze wil niet haar hele leven make- up dragen, ze is daar het type niet voor.
Ze durfde de eerste paar dagen niet naar haar huid te kijken. Hoe vaker ze keek hoe bozer ze werd. Ze begon zich af te vragen of de schoonheidsspecialist voldoende opgeleid was om de bruine huid te behandelen. Ze zei van wel, dat gaf de klant het vertrouwen, om de huidverbeterende gezichtsbehandeling te ondergaan.
“Verplaats jezelf eens in de schoenen van de klant.
Ontbrak er informatie, die in de anamnese naar boven had moeten komen?
Met welke factor(en is/zijn er weinig of geen rekening mee gehouden?
Is er voldoende rekening gehouden met de productkeuze tijdens de behandeling?
Was de schoonheidsspecialist voldoende op de hoogte van de werking (niet alleen de toepassing) van de exfoliant?
Beschikte de schoonheidsspecialiste over voldoende informatie over de gekleurde huid?
Of je nu een schoonheidsspecialist bent of een huidtherapeute, je start voordat je aan een behandeling begint met het verzamelen van relevante gegevens. Je wilt tenslotte dat de huidwens van je klant zoveel mogelijk gerealiseerd wordt.
Je behandelplan valt en staat met het stellen van de juiste en relevante vragen gerelateerd aan de huidwens of huidprobleem van de klant. Als je voldoende informatie hebt verzameld tijdens het anamnesegesprek, ga je de huid aan een grondig huidonderzoek onderwerpen. De huidanalyse of het huidtherapeutisch onderzoek.
Je klant begrijpen en beter leren kennen is cruciaal. Voordat je aan het uitwerken van je behandelplan en de uitvoering van het behandelplan toekomt.
Sla je de anamnese over of sluiten de vragen die je stelt niet voldoende aan bij de klant, dan kan het zomaar zijn dat jouw behandelplan en daarmee het behandeltraject niet voor het gewenste resultaat zal zorgen. In het ergste geval kan het zelfs zijn dat de huid beschadigd raakt.
Met het stellen van de juiste vragen bespaar je niet alleen kostbare tijd, maar verklein je ook de kans op errors tijdens en na een behandeling. De huidige anamnesegesprekken bevatten vragen die niet relevant, incompleet of onvolledig aansluiten bij klanten met een andere etnische achtergrond dan de westerse etniciteit.
Denk bijvoorbeeld aan:
de verschillen in beauty idealen
de voorkeur voor organische ingrediënten boven synthetische ingrediënten
de frequentie van het reinigen van de huid
de pigmentverdeling over de verschillende huidlagen
de manier waarop de huid kan reageren op huidverzorgingsproducten of apparatuur
Dit zijn enkele factoren die van invloed kunnen zijn op het behandelresultaat. Houdt je als schoonheidsspecialist of huidtherapeut geen of te weinig rekening met factoren die relevant zijn voor jouw klant van kleur, zul je dat terugzien in de huidreactie en behandelresultaten.
Je hebt vast weleens gehoord van de uitdrukking ‘Don’t judge a book by its cover’.
Alleen afgaan op wat je ziet en voelt is niet voldoende. De buitenkant kan je soms op een verkeerd spoor zetten.
Te vaak wordt op basis van uiterlijke kenmerken als de huidskleur, haarstructuur of wat er ooit geschreven is als referentiekader gebruikt om het resultaat te rechtvaardigen.
Jezelf als behandelaar beperken tot de buitenkant of oppervlakkige vragen, kan de behandelresultaten negatief beïnvloeden.
Het betrekken van de etnische achtergrond van je klant, kan je van meer relevante informatie verschaffen, die voor betere behandelresultaten kunnen zorgen. Tenslotte kun je aan de buitenkant niet zien hoe de biochemische processen in de huid verlopen.
De etnische achtergrond is niet de enige factor, die invloed kan hebben op de behandelresultaten.
De samenleving in Nederland en daarbuiten is al decennialang aan het veranderen. Net zoals de golven van de zee nooit hetzelfde zijn, is de consument van nu niet in één categorie in te delen. Door alleen te richten op de fenotypische kenmerken, zoals de vorm van de neus, haarstructuur, pigment concentratie in de huid, kun je niet bepalen wat de huidreacties zal kunnen zijn.
Nog te vaak hoor en lees ik behandelaars consumenten met een donkere tot bruine huid, bestempelen aan de hand van hun nationaliteit of de nationaliteit van de ouders. Klanten van kleur maken ook dezelfde fout, door hun etnische achtergrond te reduceren tot de nationaliteit die in hun paspoort staat vermeld of het land waarin ze wonen.
Want zeg nu zelf: hoe ziet een “Surinaamse” of een “Marokkaanse” huid eruit? Als je kijkt naar de demografische ontwikkeling van een land, dan zie je de vermenging onderling tussen dezelfde etnische groepen, maar ook buiten de etnische groepen. En om deze laatste groep gaat het.
De interetnische vermenging zorgt ervoor dat je als schoonheidsspecialist niet alleen de standaard vragen kunt stellen, die er nu op een anamnese vragenlijst worden gesteld. Zoals: heb je een gecombineerde of een droge huid?
Als je al langer in het vak zit weet je dat niet iedere klant met een donkere huid, een gecombineerde huid heeft. Maar net zo goed een droge en gevoelige huid kan hebben. En wat ligt er aan de basis dat de huid bijna altijd gedehydrateerd aanvoelt?
Artsen maken ook de fout door het Fitzpatrick- huidtypering (kleuren classificatiesysteem) te gebruiken, zoals huidtype VI het kenmerk krijgt: nooit te verbranden. Een achterhaald gegeven.
De diepgang, breedte en soort vragen die je stelt tijdens een anamnesegesprek zal voor het grootste deel bepalen of je de huidwens van je klant kan realiseren. Houdt je je strikt aan de vooraf opgestelde vragen (inclusief vragen uit de huidscan) of stel je aanvullende relevante vragen o.a. gerelateerd aan de etnische achtergrond van de klant?
Tijdens de opleiding heb je geleerd waar je op moet letten, de huidanalyse. Welke huidreacties typisch zijn bij huidprobleem X. Maar heb je er weleens bij stilgestaan, hoe diezelfde huidreactie eruit ziet als de ondergrond een andere kleur heeft?
Denk eens na over de volgende uitspraak: 'Black is the mother of all colors.’
Wat is de eigenschap van de primaire kleuren zwart en wit? En vertaal diezelfde eigenschap naar je vakgebied, de derma.
Maar wat een huidanalyse je niet vertelt of laat zien, is hoe een huidprobleem in de gekleurde huid zich ontwikkelt ten opzichte van een consument met een Europees genetische achtergrond.
Bepaalde efflorescenties zoals de kleur, kunnen verraderlijk zijn, het lijkt in eerste instantie afwezig te zijn. Maar er zijn andere manieren waarop er achterhaald kan worden of een efflorescentie wel of niet aanwezig is.
De oorzaak van pigmentschade bepaalt de kans van slagen. Het verloop van het herstel van de huid, hoe en wanneer je de beschadigde pigmentcellen moet behandelen of welk huidadvies je aan de klant meegeeft om verdere schade te beperken. Bepalen wat je behandelstrategie gaat worden.
Met de opleiding voor de donkere huid wil ik verandering brengen in de manier waarop er gewerkt en omgegaan wordt met de donkere huid binnen de paramedische en cosmetische wereld. Mijn missie is om behandelaars – huidtherapeuten en schoonheidsspecialisten – te voorzien van actuele, diepgaande en praktische kennis over de gekleurde huid.
Zodat zij:
📣De kwaliteit van hun behandelresultaten verbeteren en klanttevredenheid verhogen.
📣Vooroordelen en misverstanden actief doorbreken en inclusief werken.
📣 De grote diversiteit binnen deze doelgroep vraagt om een unieke aanpak en oplossing
📣De psychosociale impact van huidproblemen bij mensen van kleur helpen verminderen
door hen het gevoel te geven dat ze gezien en begrepen worden.
Behandelprotocollen in de beautybranche zijn onvoldoende afgestemd op de behoeften van de gekleurde huid. In dit blog legde huidtherapeut en schoonheidsspecialist Saskia Pinas uit waarom behandelplannen vaak falen bij klanten van kleur - en wat je als beauty professional kunt doen om veilige, effectieve behandelresultaten te behalen.
Je leert over het belang van aangepaste intakevragen, de invloed van etniciteit op huidreacties en hoe interetnische verschillen impact hebben op de product keuze en behandeltechniek.
Deze blog is een must- read voor huidtherapeuten en schoonheidsspecialisten die hun kennis en bedrijf willen laten meegroeien met een veranderende samenleving.
Lezen was in mijn vrije tijd (had ik in overvloed), mijn toevlucht. Vandaag de dag lees ik nog steeds, weliswaar andere soort boeken en minder tijd om te lezen, maar ik had dan ook veel minder verantwoordelijkheden dan nu.
De zorg voor een jongvolwassen zoon, die met de nodige uitdagingen op gezondheidsgebied het grootste deel van mijn tijd en aandacht nodig had, het ondernemerschap komt ook met de nodige uitdagingen, maar biedt uitstekende mogelijkheden om gezin, zorg en carrière met elkaar te combineren. En mijn kennis over de gekleurde huid, te verdiepen.